Europa de Est este unul dintre cele mai bune locuri pentru a-ți construi propriul start-up. Costurile sunt reduse, această regiune dispune de o mulțime de talent și viteza de internet este ridicată. Există însă și o parte rea. Creșterea unui start-up în Europa de Est vine cu lupte care nu sunt legate de afaceri sau de produsele oferite. Este o problemă a culturii și a mentalității din această regiune.
Sistemul educațional
Chiar dacă cei mai mulți tineri studiază ceva legat de afaceri sau despre antreprenoriat, 99% dintre profesori nu au niciun background în domeniu. Acest lucru face dificilă transmiterea oricărei experiențe practice despre construirea unei companii. Școala reprezintă doar câțiva ani în care se aleargă după o hârtie (diploma). Din acest motiv sunt apreciate grupuri pe diverse rețele sociale (Romanian Startups, Ukranian Startups, etc.) care ajută la dezvoltarea comunității locale, la conectarea cu alți profesioniști din domeniu și la ghidarea afacerilor, în general.
Mentalitatea generală și suportul oferit afacerilor
Este greu să obțineți sprijin atunci când societatea consideră că obținerea unui loc de muncă stabil de la 9 la 5 este singura opțiune pe care o aveți. Chiar și freelancing-ul este considerat „temporar” și „asemănător unui proiect”, fiind considerat o abordare riscantă, nesigură conform mentalității din regiune.
Lipsa oportunităților la nivelul din alte regiuni ale lumii
Este adevărat, nu există programe mari de accelerare a afacerilor, investitori strategici sau business angels în această regiune, dar lucrurile se mișcă în direcția cea bună. Am văzut deja mai multe programe de accelerator, cum ar fi Spherik Accelerator, Startup Wise Guys și Academia MVP. Orice lansare occidentală va fi surprinsă de faptul că o companie din stadiu incipient se poate susține cu 20.000 de dolari pentru un an întreg – în San Francisco, această sumă ar acoperi doar chiria pentru șase luni.
Se pare că oamenii nu înțeleg că nu au existat niciodată atât de puține obstacole pentru a începe o companie – puteți cumpăra cu ușurință un laptop, începeți să învățați să programați, cumpărați un domeniu pe internet și găzduiți pentru 2 dolari pe lună și deja aveți un început.
Cultură antreprenorială incipientă
Vă amintiți când Apple a spus că a avut „curaj” să renunțe la mufa căștilor de pe iPhone 7? Exact asta am auzit când le spun oamenilor că încep un start-up. Nu veți vedea pe nimeni uimit în S.U.A despre acest demers. Așa sunt lucrurile – e în regulă să construiești un business în Occident. Europa de Est crede că riscați totul doar pentru o idee pe care o aveți și că sunteți întotdeauna prea tânăr, prea nepregătit, prea lipsit de experiență pentru a construi o companie – ceea ce nu este adevărat.
Consumatorism ridicat în regiune
Nu suntem obișnuiți să plătim pentru un produs sau serviciu și este greu să ne convingem că servicii precum Netflix, Spotify sau HBO GO merită investiția. Suntem totuși fanii torrentelor și site-urilor de streaming pirat. Europa are cele mai mari rate de piraterie online, de departe, iar oamenii sunt obișnuiți să obțină lucruri gratuite și nu le este frică să le ceară. Este chiar mai rău în Europa de Est, unde pirateria este de fapt în creștere. Este una dintre cele mai bune opțiuni go-to pentru orice – software-ul, muzica, icoanele, designul etc. Dacă v-ați orientat către clienții din S.U.A. și Europa de Vest, ar trebui să aveți în vedere cu siguranță acest lucru.
Sursa informațiilor: https://www.entrepreneur.com/article/318253.
Copyrights © 2017 All Rights Reserved, Powered by CNIPMMR.